Author : Gérard Yahiaoui, Nexyad

Contributors : Gilles Schaefer, Car&D  

The French R&D cluster Mov'eo (Imagine Mobility) has started for its SMEs (Small to Medium Enterprises) and MSC (Middle Sized Companies) "business" oriented clusters called “Groupements”.

These groupements allow:

  • hunting in packs: shortening the cycle "approach, qualified prospect, mail order" is the desired effect.
  • building extended value chains to respond more comprehensively to customer
  • building shared development strategies and placing new products on the market

 The ADAS Groupement (http://groupementadas.canalblog.com/) deals with the driver assistance systems and autonomous vehicle,
and integrates very specific expertise:

  • perception modules: control of asynchronous real-time acquisitions, perception (camera, lidar, radar, etc ...)   of the environment (detection, recognition, identification, understanding and prediction)
  • monitoring systems: monitoring the dynamic state of the vehicle monitoring the driver's alertness
  • low level control laws and calculators: steering control, braking, automatic transmission, and combustion or electrical engine. full implementation in demo cars

The Groupment now proposes to develop systems aimed directly to the driver (B2C) via Apps on smart phones: road detection, obstacle detection (pedestrian, cyclist ...), drowsiness detection, visibility measurement, embedded road risk assessment and eco-driving estimation, etc ...

The idea is to offer Apps that would be able to communicate with the vehicle. This may allow in the future to launch new vehicles

where all the functions are not known from de launching date (concept of car “releases”).

Although this idea may face many obstacles (natural opposition to change, actual reasons of security and safety/responsability, territory denial by the historical industrial players in the sector, ...), we do believe that this idea imposes itself, given the financial strength and the exponential growth of world of IT (connected objects, cloud, ...).

Some European manufacturers such as Audi, for example, have already measured the potential of such “releases” (cf.Article – French Spoken : http://www.lesnumeriques.com/audi-a-terme-on-aura-possibilite-upgrader-sa-voiture-a1917.html ).

The advantage of this approach for our groupement is that it potentially interests car manufacturers, but also insurance, fleet rental companies, telecom operators, etc ...

Another interest of the B2C deployment of ADAS solutions (via smart phones) is the automatic recording (and saving on a cloud Owned by our  Groupement) of real life situations (video, accelerometers, etc ...), with the express consent of the user (in exchange o a reduced subscription cost) to build the big data that will be needed to validate robustness and performance when these systems will be connected to the vehicle actuators (braking, ...).
The Groupement is positioned on this niche of big data validation, and is currently implementing a system for the selection of cases and test cases, for the automatic replay (real data and / or simulated data) and for measuring characteristics of performance and robustness.

The Groupement ADAS will bring together all relevant users (car manufacturers, insurance, rental fleets, telecom operators, ...) within a club that will meet regularly and discuss about needs, expected features, etc.

 

Version Française

Titre: Article d’opinion sur l’avenir des ADAS

Author : Gérard Yahiaoui, Nexyad

Contributors : Gilles Schaefer, Car&D  

 

Le pôle de compétitivité Mov’eo (Imagine Mobility) a mis en place pour ses PME (Petites de Moyennes Entreprises) et ses
ETI (Entreprises de Taille Intermédiaire) des Groupements orientés « business ».

Ces Groupements permettent :

  • de chasser en meute : le raccourcissement du cycle « démarche, prospect qualifié, commande » étant l’effet recherché.
  • de construire ensemble des chaînes de valeur étendues pour répondre de manière plus globale aux attentes des clients
  • de bâtir ensemble des stratégies de développement et de mise sur le marché de nouveaux produits

Le Groupement ADAS (http://groupementadas.canalblog.com/ ) traite des systèmes d’aide à la conduite et du véhicule
autonome et intègre des compétences très pointues :

  • systèmes de perception : gestion des acquisitions temps réel asynchrones, perception (par caméra, lidar, radar, etc ...)   de l’environnement (détection, reconnaissance, identification, compréhension et prédiction)
  • systèmes de monitoring : monitoring de l’état dynamique du véhicule, monitoring de l’état de vigilance du conducteur
  • calculateurs bas niveau et lois de commande : contrôle de la direction, du freinage, de la boîte automatique, et du moteur à combustion ou électrique réalisation de démo car complets

Le Groupement ADAS se propose désormais de développer des systèmes s’adressant directement au conducteur (B2C) via des Apps pour les smart phones : détection de la route, détection des obstacles (piéton, cycliste, …), détection de l’hypovigilance, mesure
de la visibilité, évaluation embarquée du risque routier et de l’éco-conduite, etc …

L’idée est de proposer aux constructeurs automobiles des Apps susceptibles de communiquer avec le véhicule, ce qui permet
d’envisager à terme des véhicules dont toutes les fonctions ne seraient pas connues à leur lancement (notion de mise à
jour des fonctions rendues au client).

Même si cette idée peut se heurter à de nombreux freins (l’opposition naturelle au changement, les raisons effectives de sécurité et de sûreté de fonctionnement/de responsabilité, le changement forcé de périmètre d’intervention des acteurs historique de la filière, …), nous pensons que cette idée s’impose d’elle-même, au vu de la puissance financière et de la croissance exponentielle du
monde des IT (objets connectés, cloud, …).

Certains constructeurs européens, comme AUDI par exemple, ont d’ailleurs déjà mesuré le potentiel de ce phénomène (cf.article : http://www.lesnumeriques.com/audi-a-terme-on-aura-possibilite-upgrader-sa-voiture-a1917.html).

L’intérêt de cette approche pour notre groupement est qu’elle intéresse potentiellement les constructeurs automobiles, mais aussi
les assureurs, les loueurs de flottes, les opérateurs de télécommunications, etc …

Un autre intérêt du déploiement B2C de solutions ADAS (via les smart phones) est l’enregistrement automatique (et sauvegarde sur un cloud propriétaire du Groupement) de situations de vies réelles (vidéo, accéléro, etc …), avec l’autorisation explicite de l’utilisateur (qui voit le coût de son abonnement diminuer), afin de constituer le big data qui sera nécessaire à la validationdes caractères de robustesse et de performance lorsque ces systèmes seront connectés aux actionneurs du véhicule (direction, freinage, …). Le Groupement se positionne sur ce créneau big data de validation, et est actuellement en cours d’implémentation d’un système permettant la sélection des cas et scénarios de test, du rejeu automatique (en données réelles et/ou simulées), et de mesure des caractères de performance et de robustesse.

Le Groupement ADAS se propose de réunir l’ensemble des interlocuteurs concernés (constructeurs automobiles, assureurs, loueurs de flottes, opérateurs de télécommunication, …) au sein d’un club qui pourra se réunir régulièrement et échanger sur les évolutions souhaitées, sur les fonctionnalités attendues, etc.